ropczyce.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 Gminy Ropczyce www.ropczyce.eu
Załatwianie spraw strona główna 

Urząd Stanu Cywilnego

ZGŁOSZENIE ZGONU

Podstawa prawna

Art. 64 - 68 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r., Nr 212, poz. 1264),
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 1628 ze zm.),
Ustawa z dnia 13 lipca 2006r, o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 3 sierpnia 1961r., w sprawie stworzenia aktu zgonu i jego przyczyny (Dz.U. Nr 39, poz. 202),
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz.U. z 1998 r. Nr 136, poz. 884 ze zm.).

Komórka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego, parter, pok. nr 13, budynek B, tel. (17) 22 10 538.

Sposób załatwienia sprawy
Postępowanie rozpoczyna się na wniosek strony. Polega na sporządzeniu aktu zgonu i wydanie odpisu aktu zgonu.

Wymagane dokumenty
- karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
- zezwolenie na sporządzenie aktu zgonu, wydane przez prokuratora - w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo lub samobójstwo,
- dowód osobisty osoby zmarłej,
- dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon - do wglądu
- w przypadku cudzoziemca - paszport osoby zmarłej,
- dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu

Opłaty
Zwolnione z opłaty skarbowej jest sporządzenie aktu zgonu oraz pierwszy odpis skrócony tego aktu.

Czas załatwienia sprawy
W dniu zgłoszenia się strony.

Tryb odwoławczy
Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Podkarpacki w terminie 14 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Kierownika USC.

Inne informacje
Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu. Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
Osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu może w celu spełnienia tego obowiązku udzielić pełnomocnictwa innej osobie.
W celu prawidłowego sporządzenia aktu zgonu, osoba zgłaszająca zgon powinna znać również inne dane o osobie zmarłej niż te wpisane do jej dowodu osobistego, m.in. nazwiska rodowe rodziców, stan cywilny i ewentualną datę i miejsce zawarcia małżeństwa.

 

 

Opublikowane przez: Łukasz Charchut | Data wprowadzenia: 2015-02-06 11:31:48.

Zobacz:
 Dowody osobiste .  Ewidencja ludności .  Urząd Stanu Cywilnego .  Oświata (stypendia, dowozy) .  Ewidencja działalności gospodarczej .  Koncesje alkoholowe .  Budownictwo, gospodarka nieruchomościami i zagospodarowanie przestrzenne .  Rolnictwo, leśnictwo, ochrona środowiska .  Gospodarka komunalna (czynsz, opłata za wodę), oświetlenie uliczne .  Kanalizacja sanitarna, wodociągi wiejskie .  Drogownictwo .  Zamówienia publiczne .  Melioracja, Gminna Spółka Wodna .  Podatki i opłaty lokalne . 
Data wprowadzenia: 2015-02-06 11:31:48
Opublikowane przez: Łukasz Charchut
  Biuletyn Informacji Publicznej - ropczyce.bip.gmina.pl